Kábítószer-ellenes Világnap

Az ENSZ döntése alapján június 26-át 1987 óta Kábítószer-ellenes Világnapként tartjuk számon. A világnap célja felhívni a figyelemet a drogfogyasztás veszélyeire és a kábítószer-kereskedelem elleni harc fontosságára.
 
Mit is nevezünk kábítószernek?
 
Kábítószer (drog): minden olyan anyag, amely a szervezetbe kerülve az agyra hat és módosítja annak működését. Drognak tekintjük azokat az anyagokat, szereket, amelyek szervezetünkbe jutva módosítják gondolkodásunkat, érzelmeinket, viselkedésünket.
 
Mi a drogfüggőség?
 
Drogfüggőségről akkor beszélhetünk, ha valaki állandó sóvárgást érez egy adott szer után, a szer használatát nem tudja kontrollálni, mert a drog elhagyása testi és lelki, úgynevezett elvonási tüneteket okoz nála. Ez utóbbiak miatt az illető nem tudja abbahagyni a szer használatát. Egyfajta kényszeres használatról is beszélhetünk, hiszen az is jellemző, hogy a függő annak tudatában is folytatja a szer használatát, hogy tudja, az milyen súlyosan károsítja egészségét.
 
A drogfüggőség okai
 
A függőség, azaz a drogbetegség elsősorban érzelmi probléma, az érzelmi élet súlyos zavaraival jár. Kialakulásának egyik alapvető tényezője a családpatológia, azaz hogy az adott embert csecsemő- és kisgyermekkorában milyen traumák érték az anya-gyerek, illetve a későbbiekben az anya-apa-gyerek kapcsolati hálóban. A diszfunkcionálisan működő családok a későbbi drogfogyasztás fő rizikófaktorai.
 
A másik fő ok, mikor a személyiség defektusai, konfliktusai egybeesnek a drog elérhetőségével és egy krízishelyzettel (egy pubertás gyerek esetében például egy válással). Az ilyen családokban a hiány és a veszteség élményei uralkodnak, amelyek miatt a drogfüggőség könnyebben kialakulhat.
 
A pszichés-környezeti faktorok mellett ma már ismert az is, hogy drogfüggőknél egyfajta genetikai sebezhetőség is kimutatható. Az ilyen embereknél az úgynevezett agyi jutalmazó rendszerek működése deficites, azaz nem tudnak kellő örömöket átélni, nem tudják kellően élvezni az "élet ízét". Ezeknél az embereknél a drogfogyasztást egy sikertelen öngyógyítási kísérleteként is felfoghatjuk. A drogfogyasztás nem csak örömszerzésre, de kín kerülésre is használható.
 
A drogfüggőség tünetei
 
Jellemző tünet az állandó sóvárgás, az addiktív keresés, mely a szenvedélybetegekre jellemzően az egész személyiséget átalakítja. Ugyancsak tipikus szimptóma a magatartásváltozás, a hazudozás, a családtól való eltávolodás, az elhanyagolt megjelenés, a sajátos öltözködés, a piercingek és tetoválások megjelenése, majd a testi leromlás, a pupillák tágulása vagy szűkülése, a visszahúzódó vagy agresszív, impulzív, paranoid megnyilvánulások. Ugyancsak intő jel lehet különböző tárgyak eladása, a pénzlopás. A folyamat rosszabbodását a rendőrségi, kriminális ügyek is jelzik.
 
A drogfüggőség kezelése
 
A drogkezelés mottója, hogy a drog helyett nincs semmi, a drog van valami helyett. Ha tehát a kezelés során megtalálják a "valamit", van remény a felépülésre. Az ugyanakkor tény, hogy szenvedélybetegségből meggyógyulni nem lehet, de absztinencia, illetve a drogfogyasztás jelentős csökkentése elérhető. Ez egy hosszadalmas folyamat, melynek első lépése lehet a környezetből való kiemelés, kórházi diverzifikálás. Ha viszont ezt nem követi speciális rehabilitáció - fél-egyéves időtartammal - akkor a visszaesés szinte 100 százalékos.
 
A problémára egyébként nagyon pontos "az orvos kezel, a közösség gyógyít" állítás, ugyanis a drogbetegség kezeléséhez szomato-pszicho-szociális és spirituális szintű kezelésre egyaránt szükséges. Tehát a civil szféra, az egyház, az öngyógyító közösségek szerepe rendkívül fontos, akár az, hogy családi háttér nélkül sem lehet igazán tartós felépülésről beszélni, ezért a család bevonása is alapvető.
 
(forrás: www.hazipatika.com, képek: inetrnet)
 
Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság
Bűnmegelőzési Osztály
TEGYÜNK KÖZÖSEN BIZTONSÁGUNKÉRT!

Sajtóközlemény ÉSZAK-HAJDÚSÁGI FOGLALKOZTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉS TOP-5.1.2-16-HB1-2017-0004

Bővebben...

Sajtóközlemény

ÉSZAK-HAJDÚSÁGI FOGLALKOZTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉS

TOP-5.1.2-16-HB1-2017-0004

2019/06/05

 

Bővebben...

Az Együttműködési Megállapodás aláírásával megalakult a 24 tagú Észak-Hajdúsági Foglalkoztatási Paktum. A Balmazújváros Város Önkormányzata által vezetett konzorcium a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében 700 millió forintot fordíthat a balmazújvárosi, a hajdúböszörményi és a hajdúnánási foglalkoztatási helyzetének javítására 2021. novemberéig.

 

A három járást alkotó önkormányzatok, intézmények és szervezetek a mai napon aláírt paktum dokumentumban vállalták, hogy feltárják az észak-hajdúsági terület foglalkoztatási nehézségeinek okait, hozzájárulnak a foglalkoztatást elősegítő programok megvalósításához és a humánerőforrás fejlesztéséhez, ezen együttműködéssel közösen segítik a munkáltatók és munkavállalók alkalmazkodását a foglalkoztatáspolitikai, gazdasági és munkaerő-piaci változásokhoz.

 

Az együttműködést létrehozó és megvalósító feleknek általános és kiemelt célja:

a) a paktumtérséget alkotó három járásban élő, aktív korú, de különböző okokból jelenleg nem foglalkoztatott embereket visszavezessék az elsődleges munkaerőpiacra, azaz összehangolják a három járás gazdasági szereplőinek foglalkoztatási és humánerőforrás-fejlesztési elképzeléseit;

b) felmérjék és mérsékeljék az esetlegesen meglévő területi és/vagy társadalmi foglalkoztatási hátrányokat, egyenlőtlenségeket, hogy ezen célcsoportok reintegrációjával növeljék a járási foglalkoztatottságot;

c) a helyi vállalkozások igényeinek pontos feltérképezésével párbeszédet kezdeményezzenek a paktumtérség munkaerő-piaci helyzetével, foglalkoztatási nehézségeivel kapcsolatban;

d) a térségi munkaerőpiac rugalmas menedzsmentjének kialakítása, a kereslet és kínálat folyamatos összehangolása; közös megoldások keresése a folyamatosan változó munkaerőpiaci problémákra;

e) kiemelt fontosságú a közép- és felsőfokú oktatási intézmények mellett a foglalkoztatók intenzívebb bevonása egyrészt a különböző típusú-szintű szakmai képzésekhez alkalmas, valódi gyakorlóhelyek biztosítása érdekében;

f) hatékonyan használják fel a pénzügyi forrásokat a foglalkoztatáspolitikai célok eredményes megvalósítása érdekében.

Az „Észak-Hajdúsági Foglalkoztatási Együttműködés” című projekt bruttó elszámolható összköltsége 700 000 000.- Ft, amely az Európai Szociális Alap és Magyarország Kormányának finanszírozásában valósul meg.

A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal és Balmazújvárros Város Önkormányzata által benyújtott pályázat keretein belül többek között 455 fő foglalkoztatása támogatható, képzésbe közel 150 fő vonható be, emellett egyéb szolgáltatás igénybevételére több mint 300 fő jelentkezhet. A közvetlen célcsoportot a három járás hátrányos helyzetű munkanélküli lakosai jelentik. Elsősorban az alacsony iskolai végzettségűek, a 25 év alatti fiatalok, vagy a 30 év alatti pályakezdő álláskeresők. Azonban az 50 év felettiek, a GYED-ről, GYES-ről visszatérők, a gyermeküket egyedül nevelő felnőttek, a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők, és a megváltozott munkaképességűek számára is kínál a program foglalkoztatást vagy képzést elősegítő támogatást.

A most 24 taggal megalakult paktumszervezet továbbra is várja a csatlakozni kívánó munkáltatókat és egyéb foglalkoztatási partnereket.

További információ: www.hajdusagipaktum.hu

Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény
Nyitórendezvény

Bővebben...

Véradás (2019. június 25.)

A Magyar Vöröskereszt Területi Szervezete lakossági véradást szervez 2019. június 25-én (kedden)

12:00-17:00-ig Balmazújvároson a

Művelődési Házban

(Kossuth tér 18. szám)


 

Szeretettel várunk minden segíteni szándékozó véradót!

A véradásra személyi igazolványát, lakcím- és TAJ- kártyáját kérjük hozza magával!


 

 

Felhívás -kitüntető címek és díjak adományozásával kapcsolatos javaslat tételre

A Képviselő-testület 15/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendeletével kitüntető címek és díjak alapításáról döntött, amelynek keretében lehetőség van „Balmazújváros Díszpolgára” és „Az év sportolója cím, valamint „Balmazújváros Városért”, „Balmazújváros Kultúrájáért”, „Balmazújváros Szolgálatáért” és Balmazújváros Sportjáért” díj adományozására.
 
A kitüntető címek és díjak adományozására a polgármester, az országgyűlési képviselő, a települési képviselő, gazdálkodó szervezetek, egyesületek, alapítványok kuratóriuma, a helyi nemzetiségi önkormányzat, valamint az önkormányzati költségvetési szerv vezetője tehet javaslatot. A címek és díjak odaítéléséről Balmazújváros Város Önkormányzata Képviselő-testülete minősített többséggel dönt. 
A díjak és címek adományozására a Város Napja ünnepség keretében kerül sor.
 
Felhívom a javaslattételre jogosultakat, hogy amennyiben bármelyik kitüntető cím vagy díj adományozására javaslatot kívánnak tenni, úgy javaslatukat – részletes indoklással – 2019. június 30-ig írásban nyújtsák be a Közös Önkormányzati Hivatal titkárságára, vagy e-mailben a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre.
 
A kitüntető címek és díjak adományozásának részletszabályait tartalmazó rendelet teljes szövege elérhető az njt.hu és a balmazujvaros.hu oldalakon.
 
 
Balmazújváros, 2019. június 5.
 
 
      Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal
 

Kérdőív (Észak-Hajdúsági Foglalkoztatási Paktumiroda)

Tisztelt Hölgyem/Uram!


 

Engedje meg, hogy az Észak-Hajdúsági Foglalkoztatási Paktumiroda megbízásából felkérjem munkaerőpiaci, illetve helyi gazdaságfejlesztést támogató, online kérdőíves felmérésünkben való részvételre.

Jelen felmérés a Balmazújvárosi, Hajdúböszörményi és Hajdúnánási járásban található vállalkozások konkrét munkaerőpiaci igényeinek, fejlesztési elképzeléseinek, valamint lehetséges együttműködési szándékainak feltérképezését szolgálja az Észak-Hajdúsági Foglalkoztatási Együttműködés keretein belül. Az Észak-Hajdúsági Foglalkoztatási Együttműködés célja a térségi foglalkoztatottság és versenyképesség növelése, a munkaerőpiac menedzsmentjének kialakítása a kereslet és kínálat folyamatos összehangolása mellett. Ezen célok eléréséhez elengedhetetlen a térség munkaerőpiaci igényeire reflektáló intézkedések bevezetése, melyek eredményessége a szükségletek minél pontosabb felmérését igényli. A kérdőív emellett a vállalatok fejlesztési terveit is monitorozza, melyek megismerése nagymértékben hozzájárul a helyi gazdaságfejlesztést szolgáló beavatkozások megfelelő, keresletvezérelt előkészítéséhez.

Ezúton kérjük, hogy szakítson időt a felmérésben való részvételre, mert az Ön tapasztalataira és véleményére is szükségünk van ahhoz, hogy pontos képet kaphassunk a térség jelenlegi munkaerőpiaci igényeiről és a vállalati szféra fejlesztési elképzeléseiről.

A kitöltést a következő linkre kattintva tudja elkezdeni: https://www.surveymonkey.com/r/6TCNXCK

A kérdőív kitöltése önkéntes, válaszait csak összesítve, nem azonosítható módon publikáljuk. Kitöltési határidő: 2019. május 10.

Közreműködését előre is köszönjük!


 

Tisztelettel:

Vágner Noémi

Paktumirodai koordinátor

 

 

Tájékoztató a meteorológiai veszélyjelzés rendszeréről és az azzal kapcsolatos teendőkről

 

Tájékoztató a meteorológiai veszélyjelzés rendszeréről és az azzal kapcsolatos teendőkről

 

 

 

  1. A tájékoztató célja

 

A tájékoztató célja, hogy a kritikus időjárási helyzetekben, illetve ezeket megelőzően a tájékoztató tartalmát minél többen megismerjék és tudják alkalmazni. A tájékoztató megismerése után a www.met.hu/idojaras/veszelyjelzes/ illetve a veszelyjelzes.met.hu oldalon található információkat könnyebben elsajátítsák, tudják alkalmazni.

 

    1. Veszélyjelző rendszer működése

 

  • Figyelmeztető előrejelzés és riasztás

Figyelmeztető előrejelzést és riasztást a következő időjárási elemekre adunk ki:

- heves zivatar,

- felhőszakadás,

- széllökés,

- ónos eső,

- hófúvás.

A fent felsoroltak esetében a veszélyjelzés két lépcsőben valósul meg.

Első lépcsőben készül egy, az adott napra, valamint a következő napokra szóló, szöveges és térképes formában is megjelenő figyelmeztető előrejelzés, amelyben a legvalószínűbb veszélyes időjárási események várt térbeli és időbeli alakulásának leírását találhatja meg az OMSZ szakembere.

Második lépcsőben, amikor a veszélyjelző meteorológus (a mérések, megfigyelések, modellek előrejelzései alapján) meggyőződik arról, hogy az időjárási feltételek adottak a figyelmeztető előrejelzésben már jelzett veszélyes időjárási események előfordulásához, akkor a bekövetkezés előtt általában fél–három órával sor kerül a veszélyes időjárási eseményekre figyelmet felhívó, térképes formában megjelenő riasztás kiadására. A veszélyes időjárási esemény típusától, illetve az időjárási helyzettől függ, hogy már közvetlenül a veszélyes időjárási esemény kialakulása előtt pár órával, vagy éppen csak a veszélyes időjárási esemény kialakulásának felismerésekor adható ki a riasztás.

Általánosan elmondható, hogy az előzetesen figyelmeztetett, riasztott terület nagysága változó, de rendszerint a legkisebb terület, amelyre a veszélyjelzés vonatkozik, egy átlagos magyarországi megye felének felel meg.

  • Havazásra és nagy mennyiségű esőre vonatkozó figyelmeztetések

A veszélyjelző rendszer részét képezik azok a figyelmeztetések is, amelyekben a tartós, nagy mennyiségű eső, illetve havazás előfordulásának lehetőségére hívja fel az OMSZ a figyelmet, amennyiben az esemény legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen várhatóan jellemző lesz. Ezekhez a figyelmeztetésekhez riasztás nem kapcsolódik!

  • Speciális figyelmeztetések

A veszélyjelző rendszer részét képezik még az ún. speciális figyelmeztetések is. A speciális figyelmeztetésekben hívja fel a figyelmet az OMSZ a hőség, extrém hideg, továbbá a tartós sűrű köd előfordulásának lehetőségére, amennyiben az esemény legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen várhatóan jellemző lesz. Ezekhez a speciális figyelmeztetésekhez sem kapcsolódik riasztás!

 

 

    1. Veszélyességi szintek

 

A figyelmeztetések és a riasztások során 3 veszélyességi szintet különböztetünk meg. Ha nem várható a meghatározott kritériumoknak megfelelő veszélyes jelenség, az adott terület zöld színnel jelenik meg.

Első szint (sárga)

Az ebbe a kategóriába sorolt időjárási események nem szokatlanok, de potenciális veszélyt jelenthetnek, ezért tanácsos elővigyázatosnak, óvatosnak lenni, főként az időjárási hatásoknak jobban kitett tevékenységek során. Különösen a bizonytalanabb kimenetelű, gyorsan változó időjárási helyzetekben célszerű a szokásosnál gyakrabban és részletesebben tájékozódni a várható időjárás felől.

Második szint (narancs)

Veszélyt hordozó időjárási jelenség, amely káreseményekhez vezethet, vagy akár személyi sérülést, balesetet is okozhat. Érvényben lévő veszélyjelzés esetén legyünk nagyon körültekintőek, vigyázzunk saját biztonságunkra és értékeinkre. Részletesen tájékozódjunk az időjárás alakulásáról. Kövessük a megbízható média által közvetített tanácsokat, illetve a hatóságok utasításait.

Harmadik szint (piros)

Veszélyes, komoly károkat okozó, sok esetben emberi életet is fenyegető időjárási jelenségek, amelyek rendszerint kiterjedt területeket érintenek. Érvényben lévő veszélyjelzés esetén legyünk különös figyelemmel értékeinkre és saját biztonságunkra. Folyamatosan kísérjük figyelemmel a legfrissebb hivatalos meteorológiai információkat. Minden körülmények között kövessük a hatóságok utasításait. Tartózkodjunk biztonságos helyen. A veszélyjelzés e legmagasabb (piros) szintjére már csak a meglehetősen ritkán előforduló események kerülnek.


 

    1. Figyelmeztető előrejelzés, illetve riasztás veszélyes időjárási események szerint

Veszélyes
időjárási
esemény

Jel

Veszélyességi szint rövid jelentése

Heves zivatar

 

1

Kis valószínűséggel kialakulhat heves zivatar (károkozó szél vagy nagy méretű jég kíséretében).

 

2

Közepes bekövetkezési kockázat mellett előfordulhat heves zivatar (károkozó szél vagy nagy méretű jég kíséretében).

 

3

Magas bekövetkezési kockázat mellett heves zivatar várható (károkozó szél vagy nagy méretű jég kíséretében).

Felhőszakadás

 

1

Intenzív záporból, zivatarból rövid idő alatt 25-30 mm-t meghaladó csapadék hullhat.

 

2

Intenzív záporból, zivatarból rövid idő alatt 50 mm-t meghaladó csapadék hullhat.

Széllökés

 

1

A várt legerősebb széllökések meghaladhatják a 70 km/h-t.

 

2

A várt legerősebb széllökések meghaladhatják a 90 km/h-t.

 

3

A várt legerősebb széllökések meghaladhatják a 110 km/h-t.

Ónos eső

 

1

Gyenge ónos eső. A várt csapadékmennyiség általában néhány tized (> 0,1) mm.

 

2

Tartós (több órás) ónos eső. A várt csapadékmennyiség meghaladhatja az 1 mm-t.

 

3

Tartós (több órás) ónos eső. A várt csapadékmennyiség meghaladhatja az 5 mm-t.

Hófúvás

 

1

Gyenge hófúvás. A friss hóval fedett területeken a szél alacsony hótorlaszokat emelhet.

 

2

Hófúvás. A friss hóval fedett területeken a viharos szél magas hótorlaszokat emelhet.

 

3

Erős hófúvás. A friss hóval fedett területeken a viharos szél több helyen jelentős hóakadályokat emel.


 

    1. Havazásra és nagy mennyiségű esőre vonatkozó figyelmeztetések

      Veszélyes
      időjárási
      esemény

      Jel

      Veszélyességi szint rövid jelentése

      Eső

       

      1

      24 óra alatt több mint 20 mm csapadék hullhat.

       

      2

      24 óra alatt több mint 30 mm csapadék hullhat.

       

      3

      24 óra alatt több mint 50 mm csapadék hullhat.

      Havazás

       

      1

      12 óra alatt 5 cm-t meghaladó friss hó hullhat.

       

      2

      24 óra alatt 20 cm-t meghaladó friss hó hullhat.

       

      3

      1. ra alatt 30 cm-t meghaladó friss hó hullhat.

    2. Speciális figyelmeztetés veszélyes időjárási események szerint

Veszélyes
időjárási
esemény

Jel

Veszélyességi szint rövid jelentése

Extrém hideg

 

1

A hőmérséklet - 15 °C alá csökkenhet.

 

2

A hőmérséklet - 20 °C alá csökkenhet.

 

3

A hőmérséklet - 25 °C alá csökkenhet.

Hőség

 

1

A napi középhőmérséklet várhatóan eléri vagy meghaladja a 25 °C-ot.

 

2

A napi középhőmérséklet várhatóan eléri vagy meghaladja a 27 °C-ot.

 

3

A napi középhőmérséklet 29 °C felett alakulhat.

Tartós, sűrű köd

 

1

Tartós (> 6 óra) sűrű köd (látástávolság pár száz méter) várható.


 

    1. Fontos tudnivalók

Az időjárás előrejelzés, veszélyjelzés mindig egy meghatározott időszakra vonatkozik és nem egy adott időpontra, továbbá nem az időjárásból fakadó káresemények előrejelzésére.

A kiadott figyelmeztető előrejelzés minden olyan, a fenti táblázatokban felsorolt időjárási elemet tartalmaz, amely előfordulására az adott napon (0–24 óráig bármikor) számítani lehet, függetlenül attól, hogy az a nap folyamán mikor fog bekövetkezni.

A riasztások kiadására általában akkor kerül sor, amikor az említett veszélyes időjárási elemek kialakulása az adott területen már a közeli órákban (általában 0,5–3 óra múlva) várható. A riasztások érvényességi időtartama a veszélyes időjárási eseménytől függően 3–6, vagy akár 6–12 óra is lehet. Az esetek többségében ennyi idő után módosításra, vagy feloldásra kerülnek a riasztások. Mivel a veszélyjelzés is előrejelzési produktum, a legfrissebb mérvadó adatok, információk alapján bármikor változhat, frissülhet.

Teljes képet a veszélyes időjárási helyzetre vonatkozóan a veszélyjelzés minden elemének (térképes riasztás, szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzés) együttes áttekintésével kaphat az OMSZ.

A veszélyjelzéseket a nap 24 órájában szükség szerint folyamatosan frissíti. Az Európa területére vonatkozó, hivatalos, térképes veszélyjelzések a www.meteoalarm.eu portálon tekinthetők meg.

 

  1.  

  2.  

  3.  

  1. A veszélyes időjárási események és a riasztásokhoz kapcsolódó kritériumok

 

    1. Heves zivatar

Egy zivatart akkor tekintünk "hevesnek", ha az alábbiak közül legalább az egyik feltétel fennáll:

-a legerősebb széllökések meghaladják a 90 km/h-t ("károkozó szél")

-a jég átmérője meghaladja a 2 cm-t ("nagyméretű jég")

Első szintű (citromsárga) jelzést olyan esetekben alkalmaz az OMSZ, amikor rendszerint rövid életű, izolált heves zivatar várható. Gyakran ilyen típusú időjárási helyzetekben akár több helyen is kialakulhat intenzívebb zivatartevékenység, a meteorológiai feltételek pedig potenciálisan megengedik, hogy néhol az intenzívebb zivatarok akár a heves kategóriát elérő fokozatot is elérjék. (Ezekben az esetekben egy-egy helyen a zivatarokat kísérő várt legerősebb széllökés vagy a jégméret a heves zivatarnak megfelelő küszöbérték közelében, esetleg kissé e fölött alakulhat, de a heves kategóriának megfelelő kísérő jelenségek várhatóan csak kis területre és rövid időre korlátozódnak.) A szóban forgó helyzetekben egy adott pont környezetében a zivatarhoz társuló heves események bekövetkezési kockázata alacsony.

Második szintű (narancssárga színű) jelzést azokban az esetekben alkalmaz az OMSZ, amikor hosszabb életű, rendszerint jól "szervezett" heves zivatarok várhatók. Második szintű jelzés esetén előfordulhatnak olyan esetek is, amikor bár nem hosszú életű heves zivatarokról van szó, de intenzitásuk extrém is lehet, így akár 5 cm-t meghaladó jégméretet, vagy 120 km/h-t meghaladó széllökést eredményezhetnek. Második szintű jelzés esetén a várt, heves zivatarok által érintett területi lefedettség nagyobb, mint az első szintű jelzés esetén, ilyenkor egy adott pont környezetében a bekövetkezési kockázat már magasabb (közepes) az első szinthez képest.

Veszélyjelzés harmadik szintje (piros) esetén a várt heves zivatarok jól szervezett, hosszú életű zivatarrendszert (un. squall-line) alkotnak, és többfelé eredményezhetnek 90 km/h-t meghaladó széllökéseket. A legmagasabb fokozatú jelzés esetén a heves zivatarok nagy területen okozhatnak heves szélrohamokat, így egy adott pont környezetében a bekövetkezési kockázat magas.

Fontos tudni, hogy minél kisebb térbeli kiterjedésű és élettartamú egy időjárási esemény, és minél összetettebb az adott légköri jelenség, annál nehezebb előrejelezni, és annál nagyobb a bizonytalanság az előrejelzést illetően. Ebbe az időjárási esemény csoportba tartozik a heves zivatar. Előfordul, hogy már csak akkor van lehetőség kiadni a riasztást, ha már valamilyen mért vagy észlelt információ egyértelműen heves zivatar jelenlétére utal.

Egy általános, nyári félévben gyakorta előforduló zivatar is veszélyes időjárási jelenség, hiszen a lehetséges villámcsapás már önmagában komoly balesetveszélyt hordoz. Embert érő villámcsapás halálhoz is vezethet! Az általános zivatarok kísérő jelensége lehet a kisebb méretű jég (jégátmérő < 2 cm), illetve a viharos, 60 km/h-t meghaladó (de 90 km/h-t el nem érő) széllökés. Az OMSZ veszélyjelzési rendszerének célja, hogy a zivatarok azon csoportját jelezze előre, amelyekhez a villámtevékenység mellett olyan viharos széllökés vagy nagyméretű jég társul, ami jelentős károkhoz vezethet, illetve az ember testi épségét is nagyban fenyegeti.

A kockázat mértéke három fokozatú ("alacsony", "közepes", "magas") és mindegyik fokozat egy-egy riasztási szintnek felel meg. A szöveges figyelmeztető előrejelzésben a várt területi lefedettségre vonatkozó jelzők ("néhol", "szórványosan", "többfelé") egyben a heves zivatar megjelenésének kockázatára is utalnak.

A bekövetkezési kockázatot egy pont környezetében értelmezzük. Egy adott pont környezetén jelen esetben az adott pont hozzávetőlegesen 30 km sugarú környezetét értjük, ami egy átlagos magyarországi megye körülbelül felét jelenti.

    1. Felhőszakadás

Felhőszakadásról olyan esetben beszélünk, amikor lokálisan, rövid idő alatt (általában 30–60 perc, de akár 2–3 óra is lehet) 25–30 mm-t meghaladó csapadékmennyiség hullik. Tehát, amennyiben az időjárási feltételek adottak ahhoz, hogy intenzív záporok, zivatarok kísérő jelenségeként rövid idő alatt nagy mennyiségű csapadék (> 25–30 mm) hulljon, az OMSZ felhőszakadásra vonatkozó veszélyjelzést ad ki.

A veszélyjelzés első (sárga) szintje esetén az intenzív záporok, zivatarok kis területre korlátozódva eredményezhetnek nagy mennyiségű, 25–30 mm-t meghaladó csapadékot. Egy-két helyen – kisebb körzetekben – kis valószínűséggel 50 mm-t meghaladó csapadékösszeg is hullhat.

Második (narancs) szintű veszélyjelzés kiadására olyan időjárási helyzetekben kerül sor, amikor a légköri feltételek adottak ahhoz, hogy az előforduló intenzív záporokhoz, zivatarokhoz kötődően, lokálisan 50 mm-t meghaladó csapadékmennyiség essen.

Gyakran előfordulhat, hogy a veszélyeztetett terület behatárolására már csak az időjárási radarok mérései alapján, a csapadék hullásának kezdetén van lehetőség!

    1. Széllökés

A széllökésekre kiadott veszélyjelzés a nagyobb területre várhatóan jellemző - nem lokális, az intenzív záporokhoz, zivatarokhoz nem kapcsolódó - legerősebb széllökésekre, a felszín feletti 10 m-es magasságra és általában az alacsonyabban fekvő területekre (300–400 m alatti tengerszint feletti magasságú területekre) vonatkozik.

Első szintű (sárga) veszélyjelzés esetén az érintett területen a várt legerősebb széllökések meghaladhatják a 70 km/h-t, de egy-egy esetben akár 90 km/h körüli értéket is elérheti.

Második szintű (narancs) veszélyjelzés esetén a legerősebb széllökések már meghaladhatják a 90 km/h, de néhol akár a 110 km/h körüli értéket is elérhetik.

A harmadik (piros) szintű veszélyjelzés esetén, nagy területen 110 km/h feletti széllökések várhatóak.

Fontos tudni, hogy a domb- és hegytetőkön, nyílt, kiterjedt vízfelületeken, orográfia vagy beépítettség által leszűkült szélcsatornákban a nagyobb térségre jellemző szélviszonyoknál erősebb széllökések is előfordulhatnak. A veszélyjelzésnek nem célja e speciális szélklímájú helyek legerősebb széllökéseinek előrejelzése. Az OMSZ az élet- és vagyonvédelmi szempontból kiemelten fontos térségekben társszervezetekkel együttműködve speciális szélelőrejelző, illetve riasztó rendszert működtet, vagy részt vesz a szakmai kiszolgálásban (pl. Balaton- Velencei-tavi viharjelzés).

    1. Ónos eső

Első szintű (sárga) veszélyjelzést ónos esőre olyan esetekben adunk ki, amikor a gyenge ónos eső alkalmával lehulló csapadék mennyisége az érintett területen jellemzően meghaladja a 0,1–0,2 mm-t, de általában 1 mm-t alatt várható. A tereptárgyakra rakódó jég vékony réteget képezhet (vastagsága jellemzően nem haladja meg az 1 mm-t) és enyhülés hatására gyorsan el is olvadhat.

Második szintű (narancs) veszélyjelzés kiadására kerül sor azokban az esetekben, amikor a várt ónos csapadék mennyisége már meghaladhatja az 1 mm-t és az ónos eső rendszerint több óráig is eltarthat. A tereptárgyakra rakódó jég vastagsága ebben az esetben néhány mm is lehet.

Legmagasabb fokú (piros) jelzés esetén általában 5 mm-t meghaladó, ónos eső formában hulló csapadékra lehet számítani. Több milliméteres (fél cm-t meghaladó) jégbevonat rakódhat a tereptárgyakra.

Ha az ónos csapadék jellemzően kis területre korlátozódik és mennyisége várhatóan nem haladja meg a 0,1–0,2 mm-t, veszélyjelzés kiadására nem kerül sor. Ilyen esetekben általában ónos szitálás fordul elő, amely rendszerint alig, vagy egyáltalán nem detektálható, vagy jelezhető előre kellő bizonyossággal.

    1. Hófúvás

Laza szerkezetű hó jelenlétekor a szél hófúvást, hóátfúvást eredményezhet. A hófúvás erősségétől és a helyi adottságoktól függően megváltozott útviszonyokra, a látástávolság csökkenésére lehet számítani.

A hófúvásra vonatkozó jelzés első (sárga) szintjén a friss hóval fedett területeken a szél alacsony hótorlaszokat emelhet.

A hófúvásra vonatkozó jelzés második (narancs) szintjén a friss hóval fedett területeken a viharos (> 60 km/h) lökésekkel kísért szél hótorlaszokat emel, akár magas (50 cm-nél magasabb) hótorlaszok is kialakulhatnak.

A hófúvásra vonatkozó jelzés harmadik (piros) szintjén a friss hóval fedett területeken a viharos szél több helyen hóakadályokat emel, amelyek magassága meghaladhatja az 50 cm-t. Mindezek mellett a riasztás, figyelmeztető előrejelzés fenntartásakor rendszerint még havazás is előfordulhat több cm friss hóval.Eső

A veszélyjelzés első szintjén (sárga) jellemzően legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területre kiterjedt és hosszan tartó csapadéktevékenységhez kapcsolódóan területi átlagban 24 óra leforgása alatt 20 mm feletti csapadék várható.

A veszélyjelzés második szintjén (narancs) jellemzően legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területre kiterjedt és hosszan tartó csapadéktevékenységhez kapcsolódóan területi átlagban 24 óra leforgása alatt 30 mm feletti csapadék várható.

A veszélyjelzés harmadik szintjén (piros) jellemzően legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területre kiterjedt és hosszan tartó csapadéktevékenységhez kapcsolódóan területi átlagban 24 óra leforgása alatt 50 mm feletti csapadék várható.

    1. Havazás

A veszélyjelzés első szintjén (sárga) 12 óra, vagy kevesebb idő alatt legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen várhatóan 5 cm-t meghaladó friss hó várható

A veszélyjelzés második szintjén (narancs) 24 óra leforgása alatt legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen várhatóan 20 cm-t meghaladó friss hó hullhat.

A harmadik szintű jelzés (piros) esetén 24 óra leforgása alatt legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen várhatóan 30 cm-t meghaladó friss hóra lehet számítani

Fontos tudni, hogy a felszín állapotától, a levegő talajközeli hőmérsékletétől, szélviszonyoktól erősen függhet, hogy a lehullott hó mennyiségéből milyen vastag rétegben marad meg a hó. A hegyvidéki területeken általában az előrejelzettnél nagyobb mennyiségű hóra lehet számítani. A veszélyjelzések - ha erre külön nem térünk ki - alapvetően az alacsonyabb tengerszint feletti magasságú (kb. 300–400 m alatti) területekre vonatkoznak.

    1. Extrém hideg

A téli éjszakában kedvező időjárási feltételek mellett igen gyorsan lehűlhet a levegő és akár 15–20 fokot is csökkenhet a levegő hőmérséklete és így -15, -20 fok alá is süllyedhet a hőmérő higanyszála. A hőérzetet a hőmérséklet mellett a szél erőssége is jelentősen befolyásolja. A várható szeles időjárás és az érvényben lévő extrém hideg időre történő figyelmeztető előrejelzés esetén különösen érdemes felkészültnek lennünk.

Első szintű veszélyjelzés (sárga) esetén egy átlagos megyének megfelelő területen várhatóan -15 fok alá csökkenhet a hőmérséklet.

Második szintű veszélyjelzés (narancs) esetén egy átlagos megyének megfelelő területen várhatóan -20 fok alá csökkenhet a hőmérséklet.

Harmadik szintű veszélyjelzés (piros) esetén egy átlagos megyének megfelelő területen várhatóan -25 fok alá csökkenhet a hőmérséklet.

    1. Hőség

A magas hőmérsékletre vonatkozó figyelmeztetés első szintjén a napi középhőmérséklet legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen (legalább egy napig) 25 és 27 fok között várható.

Második szintű figyelmeztetést adunk ki, ha a napi középhőmérséklet legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen (legalább egy napig) 27 és 29 fok között várható.

A hőségre vonatkozó figyelmeztetés legmagasabb szintjén a napi középhőmérséklet legalább egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen (legalább egy napig) 29 fok fölött várható.

    1. Tartós, sűrű köd

A levegőben kondenzálódó, majd lebegő apró vízcseppek miatt jelentősen csökkenhet a látástávolság. 1000 m alatti látástávolság esetén ködről beszélünk. Figyelmeztető előrejelzést akkor készítünk, amikor várhatóan tartósan (több mint 6 órán át) sűrű ködre (látástávolság pár száz méter) lehet számítani egy átlagos magyarországi megyének megfelelő területen. Meg kell jegyezni, hogy csak a köd képződésére legérzékenyebb területeken előforduló, kis területre korlátozódó sűrű ködre vonatkozó jelzés, annak detektálhatósága, előrejelezhetősége miatt nem célja a veszélyjelzési rendszernek. Az ilyen, lokális hajnali, reggeli köd képződésére hajlamos helyek tipikusan a hegyvidéki, dombvidéki területeken a völgyekben találunk.

 

 

 

 

Határozat a balmazújvárosi 0262/53 hrsz.-ú ingatlan elnevezése tárgyában

Kivonat

Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének a 2019. március 20-i nyílt ülésén hozott határozatokból:

88/2019. (IIL 20.) számú határozat

A balmazújvárosi 0262/53 hrsz.-ú ingatlan elnevezése tárgyában

Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontja, 14/A. §- a, illetve 42. § 8. pontja alapján - figyelemmel a központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Konn. rendeletre, valamint a közterület név- és házszámozás megjelölésének szabályairól szóló 17/2010. (XI.25.) számú önkormányzati rendeletre az eddig közterületnévvel nem rendelkező 0262/53 hrsz.-ú (kivett magánút) ingatlan közterület nevét Parkerdő útként határozza meg.

A Képviselő-testület felkéri a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjét a szükséges intézkedések megtételére.

Határidő: folyamatos

Felelős: Dr. Hajdú Miklós jegyző

A kivonat hiteléül:

Balmazújváros, 2019. március 20.

 

TOP CLLD HELYI FELHÍVÁS MÓDOSÍTÁSA

Bővebben....Bővebben...

 

 

 

 

 

TOP CLLD HELYI FELHÍVÁS MÓDOSÍTÁSA

 

 

Tájékoztatjuk a Tisztelt Balmazújvárosi lakosságot, hogy a Balmazújvárosi Helyi Közösség 2019.01.29-én helyi pályázati felhívásokat jelentetett meg a településen működő intézmények, vállalkozások, civil szervezetek számára városi kulturális-közösségi élet infrastrukturális adottságainak bővítése, valamint a sokszínű, együttműködő és -élő, hagyományait őrző, továbbadó helyi közösség megteremtése céljából.

 

A Közösségi terek kialakítása, fejlesztése című helyi felhívást 2019. március 18-án - az Irányító Hatóság jóváhagyása mellett – a Balmazújvárosi Helyi Közösség módosította. A módosítás az alábbi pontokat érintette:

  • 1.2 A rendelkezésre álló forrás c. pontban a keretösszeg 6.314.852 Ft helyett 16.250.000 Ft-ra módosul (9.935.148 Ft-tal nő),

  • 1.2 A rendelkezésre álló forrás c. pontban a támogatott támogatási kérelmek várható száma 1-7 db helyett 2-20 db-ra módosul,

  • 5.3 A támogatás mértéke, összege c. pont a) bekezdésében az igényelhető vissza nem térítendő támogatás összegének maximuma 6.314.852 Ft helyett 10.000.000 Ft-ra módosul.

 

A helyi felhívások kivonatolt tartalmát az alábbiakban közöljük, és egyúttal kérjük az érdeklődőket, hogy a felhívások teljes szövegének megismeréséhez látogassanak el a következő internetes felületre:

https://balmazujvaros.hu/clld

 

TOP-7.1.1-16-H-066-2.2

Közösségi terek kialakítása,fejlesztése

A felhívás indokoltsága és célja:

A város meglévő szabadtéri, nyitott közösségi terei felújításra, modernizálásra szorulnak, továbbá több városrészben egyáltalán nem áll a lakosság rendelkezésére közösségi célt szolgáló tér, miközben nagy igény lenne rájuk. Különösen a kisgyermekes családok számára kulcsfontosságú, hogy a gyermekek mozgásigényét megfelelően ki tudják elégíteni, fejlesztve a mozgáskoordinációjukat. Igényként jelent meg új játszóterek kialakítása, a meglévők fejlesztése, melyek közösségi térként is funkcionálnak, erősítve a családok közötti kapcsolatokat.

Támogatást igénylők köre:

a) helyi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szervek (GFO 32);

b) önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaság (GFO 11, 57);

c) többségi önkormányzati tulajdonban lévő nonprofit gazdasági társaság (GFO 11, 57);

d) egyesület (GFO 516, 517, 519, 521, 525, 526, 528, 529);

e) egyházi jogi személy (GFO 55);

f) alapítvány (GFO 563, 565, 569);

g) közalapítvány (GFO 561);

h) nonprofit gazdasági társaság, szervezet (GFO 57; GFO 599);

i) szociális szövetkezet (GFO 121);

j) mikro-, kis- és középvállalkozás (GFO 113, 116, 117, 226,228)

k) társasház, lakásszövetkezet (GFO 692,593).

l) önálló vállalkozó (GFO 23)

 

Jelen felhívás keretében a támogatási kérelem benyújtására konzorciumi formában is van lehetőség.

A rendelkezésre álló forrás:

16,25 millió Ft

A támogatott támogatási kérelmek várható száma:

2-20 db

Az igényelhető támogatás összege:

min. 800.000 Ft, max. 10.000.000 Ft.

A támogatás maximális mértéke az összes elszámolható költség 100 %-a.

Helyi támogatási kérelmek benyújtásának időszaka:

 

Helyi támogatási kérelmek benyújtásának módja és helye:

 

 

 

 

 

 

2019. év 03. hó 01. naptól 2019. év 04. hó 01. napig van lehetőség.

 

 

A helyi támogatási kérelmet 1 elektronikus adathordozón (doc, xls, pdf-fájl formátumban, kizárólag CD/DVD lemezen), valamint az aláírásokkal ellátott dokumentumokat (helyi támogatási kérelem adatlap, nyilatkozatok) 1 eredeti papír alapú példányban nyújtja be, zárt csomagolásban postai küldeményként, vagy személyesen a Balmazújvárosi Helyi Közösség alábbi címére: 4060 Balmazújváros, Kossuth tér 4-5.

Személyes benyújtásra kizárólag Balmazújvárosi Helyi Közösség helyi akciócsoport ügyfélszolgálat nyitvatartási idejében van lehetőség: hétfőtől csütörtökig 8:00-16:00 óráig, pénteken 8:00-14:00 óráig.

 

A projekt végrehajtására rendelkezésre álló időtartam:

12 hónap, de legkésőbb: 2019.11.30. napig

A támogatás forrása:

Jelen felhívás forrását az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.

 

Kedvezményezett neve: Balmazújváros Város Önkormányzata

Projekt azonosítószáma: TOP-7.1.1-16-2016-00066

Projekt címe: Balmazújváros kulturális és közösségi tereinek infrastrukturális fejlesztése és a helyi közösségszervezés ösztönzése

Szerződött támogatás összege: 37.500.000 Ft

Támogatás mértéke: 100%

A projekt tervezett befejezési dátuma: 2019.11.30.

 

 

További információ kérhető:

Balmazújváros Város Önkormányzata, Emelet 2. (H-Cs: 8:00-16:00, P: 8:00-14:00)

Telefon:52/580-102

Email:Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.">Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

 

 

 

HIRDETMÉNY - a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatala illetékességi területén működő általános iskolák 1. évfolyamára történő beiratkozásról (2019)

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatala a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 50. § (7) bekezdése alapján, valamint a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (Vili. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: EMMI rendelet) 22. § (1) bekezdése alapján jelen hirdetményben közzéteszi az iskolai beiratkozás idejét, az erről való döntés és a jogorvoslat benyújtásának határidejét.
 
Beiratkozás az általános iskola 1. évfolyamára: 2019. április 11-12.
 
A beiratkozás időpontjának meghatározására jogosult szerv:
Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatala
 
A beiratkozás idejét meghatározó döntés ideje: 2019. február 25.
 
A beiratkozás helyszíne: az általános iskola székhelye, ahová a tanuló felvételt nyert.
 
Jogorvoslati eljárás:
 
  • Az EMMI rendelet 83. § (3) bekezdése szerint az iskolai felvételről hozott döntést írásba kell foglalni, és a 83. § (1) bekezdése szerint a tanulót, a kiskorú tanuló szülőjét írásban értesíteni kell.
  • Az Nkt. 37. § (3) bekezdése b) pontja szerint a tanulói jogviszony létesítésével kapcsolatban érdeksérelemre hivatkozással a szülő kérelmet nyújthat be az általános iskola fenntartójának. Az érdeksérelemre hivatkozással benyújtott kérelem tekintetében a fenntartó jár el, és hoz másodfokú döntést.
  • A kérelmet a felvételről vagy annak elutasításáról szóló döntés közlésétől számított 15 napon belül lehet benyújtani.
  • Az EMMI rendelet 83. § (5) bekezdése szerint a jogorvoslati eljárásban a gyermeket, a kiskorú tanulót szülője képviselheti.
 
Balmazújváros, 2019. február 25.
Mellékletek:
Download this file (hirdetmeny.pdf)hirdetmeny.pdf[ ]335 kB

Meghívó lakossági fórumra.

Tisztelettel meghívok minden érdeklődőt
a 2019. február 20. napján (szerda) 18.00 órától
tartandó városi lakossági fórumra.
 
A fórum helye: Veres Péter Kultúrális Központ, Színházterem (Balmazújváros, Kossuth tér 18.)
 
A fórum tervezett témái:
 
1. Tájékoztató a 2019. évi önkormányzati gazdálkodásról.
 
2. Pódiumbeszélgetés Balmazújváros működésével és fejlesztésével kapcsolatban (PL: közétkeztetés, pályázatok helyzete, út- és járdahálózat, fejlesztések a város közepén és szélén stb...). Véleménye fontos számunkra, vegyen részt a fórumon és mondja el problémáit, javaslatait!
 
Balmazújváros, 2019. február 15.
 
Hegedüs Péter
polgármester
Mellékletek:
Download this file (meghivo_lakossagi_forumra.pdf)meghivo_lakossagi_forumra.pdf[ ]294 kB

____________________________

Balmazújváros Város
Önkormányzata


4060 Balmazújváros
Kossuth tér 4-5.


Telefon:+36(52)580-102
Fax:+36(52)370-035

Web: www.balmazujvaros.hu

 

 

Copyright © 2024 Balmazújváros. Minden jog fenntartva.
Ma: 2024-04-26 van. PointLink.