Tájékoztatás

Nyomtatás
Készült: 2023. július 19. szerda

2023. július 17. napján 14.00 órakor az Önkormányzat Hivatala, Intézményei, a VESZ Nonprofít Kft., és a Balmazújvárosi Városgazdálkodási Nonprofít Közhasznú Kft. vezetősége a munkavállalóit dolgozói munkaértekezletre hívta össze a Veres Péter Kulturális Központba.

Bár a munkaértekezletre csak a munkavállalók kaptak személyes tájékoztatót és meghívót, a bejáratnál megjelent Ferenczi Mária és három másik helyi önkormányzati képviselő. Mivel nem jutottak be a munkaértekezletre, ezért Ferenczi Mária képviselő asszony videós bejelentkezés formájában a Facebook-on felhívást tett közzé a lakosság részére, amellyel kapcsolatban - idézve Képviselő Asszony által elmondottakat (dőlt betűvel jelzett szövegrész) - az alábbi tények közlése szükséges:

"Hegedűs Péter Balmazújváros polgármestere munkaértekezletet hívott össze Balmazújváros összes önkormányzati intézmény dolgozójának. Hegedűs Péter mint munkáltató, mint munkáltatói jogokat gyakorló polgármester összehívta az intézmények dolgozóit. "

2023. június 26-án vezetői értekezlet összehívására került sor, amelyen az Önkormányzat Hivatalának, az Intézmények és a Kft.-k vezetői vettek részt. Ezen a megbeszélésen - mint a munkáltatói jogkör gyakorlói - együttesen döntöttek a vezetők arról, hogy dolgozói munkaértekezletet összehívása szükséges.

"Szerintem döntsék el Önök, hogy ehhez joga van-e Hegedűs Péternek, hogy orránál fogva rángatja az összes dolgozót, akik Balmazújváros összes intézményében dolgoznak."

A polgármester és  az  intézmények,  cégek vezetői  gyakorolják a   munkáltatói jogokat a

munkavállalók tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) szerint.

"Jelenléti íveket írat alá, a Művelődési Házat kibérelte, borítékkal küldték a dolgozóknak a meghívókat, személyesen kellett nekik átvenni."

A munkaértekezlet megtartása a szabályok szerint, munkaidőben történt, a jelenléti ív aláírása, a megfelelő helyszín biztosítása és az érintettek személyes értesítése a munkaértekezlet lebonyolításának szerves része.

"Megjelent négy önkormányzati képviselő aki tulajdonképpen az önkormányzatot képviseli, nem Hegedűs Péter képviseli az önkormányzatot, hanem a négy önkormányzati képviselő"

Mivel az önkormányzati képviselők - Oláh János Pál Képviselő Úr kivételével - nem az önkormányzati intézményrendszer és cégek munkavállalói, így természetesen nem kaptak meghívást (ahogy más, nem illetékes személy sem) a munkaértekezletre, amely nem nyilvános.

Az Önkormányzat képviselő-testületének munkáltatói jogkörébe csak az Mötv. 19. § a) pontja alapján a hatáskörébe tartozó (kizárólag a vezetőkre vonatkozó) választás, kinevezés, vezetői megbízás joga (ide értve a felmentés és a megbízás visszavonásának jogát is) tartozik. E jogokat a képviselő-testület csak együttesen, a képviselő-testületi üléseken gyakorolhatja. E munkáltatói jogok közé nem tartozik a munkavállalók tájékoztatása, valamint vezetői- és munkaértekezletek tartása. Utóbbiak egyéb munkáltatói jogok, amelyeket a fentiek alapján a polgármester és a vezetők gyakorolják. Mindezek alapján a megjelent négy helyi önkormányzati képviselő  nem  minősül  munkáltatónak,  így nem jogosult arra sem, hogy meghívják, arra sem, hogy részt vegyen a munkaértekezleten, annál is inkább, mert a képviselő­testületi döntés hiányában nem rendelkeztek erre a feladatra vonatkozó megbízással.

Az Mötv. 41. §. (1) bekezdése alapján a képviselő-testületet, az önkormányzatot a polgármester képviseli.

Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: SZMSZ) 23. § (1) bekezdése szerint a polgármester főbb feladatai a helyi önkormányzati törvényben foglaltakon kívül:

"Én Önökre bízom, döntsék el, Balmazújváros Város költségvetése 6,2 milliárd forint, most 100 millió forint állami támogatás nem érkezett be. Ha ezen múlik az önkormányzatnak a léte vagy nem léte, akkor nagyon rossz irányba tart Balmazújváros. "

A 6,2 milliárd forint az Önkormányzat egész éves költségvetési összege. Ebből a napi működésre vonatkozó állami normatív támogatás (nettó finanszírozás, amelynek a folyósítása havi részletekben történik) összességében 2,09 milliárd Ft. A napi működéshez hozzáadott önkormányzati saját erő, amely évente csak kétszer kerül beszedésre (iparűzési adó, építményadó stb.) összességében 655 millió Ft (0,65 milliárd Ft.).

Tehát megállapítható, hogy Balmazújváros tekintetében évtizedek óta a költségvetés végrehajtásának legfontosabb alapköve az állami nettó finanszírozás. Ennek hiánya már rövid időn belül is ellehetetleníti a város működését.

Az Önkormányzat a teljes nyilvánosság mellett van, azt az értékrendet képviseli, hogy a lakosok döntsék el azt, hogy merre haladjon Balmazújváros.

Balmazújváros, 2023. július 19.

Balmazújváros Város Önkormányzata

Mellékletek:
Download this file (Tájékoztatás F M.pdf)Tájékoztatás F M.pdf[ ]802 kB

Weboldalunk sütiket (cookie) használ működése folyamán látogatottsága mérése céljából. A sütik használatát bármikor letilthatja! Bővebb információkat erről Adatkezelési tájékoztatónkban olvashat.